måndag 30 maj 2016

Hejdå Mwanza

Nu har vi lämnat Tanzania. Vi har ännu inte förstått att tre månader har rusat iväg och att vi skall åka hem till Finland snart. Vi är i Kenya nu på besök till barnhemmet där jag har varit volontär för 4 år sedan.

Den sista veckan i Tanzania bestod av några familjebesök och med oss till de familjerna hade vi mat, leksaker och kläder. På onsdag delade vi ut 20 madrasser som vi hade fått av en man som äger en madrassfabrik. Den dagen kom en bajaj för att hämta madrasserna från vårt hus och jag och Josefine tog en taxi till skolan i Rwanhima eftersom vi hade fått kläder som vi skulle ge till familjerna. En ward officer var med och delade ut madrasserna och kläderna samt socialarbetaren, vår tolk och Kajuna. Vi har jobbat med 40 familjer och de flesta är i behov av madrasser. Vi var tvungna att välja ut 16 familjer som fick madrasser först och vi får hoppas att framtida volontärer kan dela ut till resten av familjerna om organisationen får fler madrasser.

På fredag morgon hade jag och Josefine bjudit Kajuna till vårt hus. Vi ville ha ett lite annorlunda möte med honom eftersom det var vår sista dag så vi bjöd på frukost. Vi hade stekt plättar och kokat ägg, kaffe och te samt yogurt och mangojuice. Det blev ett trevligt sista möte och både han och vi tackade så mycket för vår tid i Mwanza.

Nu är vi som sagt i Kenya och idag har vi besökt barnhemmet Phyllis Memorial Childrenshome där jag har varit volontär för 4 år sedan. Vi kom igår kväll och bor hos en familj som jag känner sedan tidigare, nära barnhemmet. I morse gick vi dit och möttes av glada barn och aunties and uncles som jobbar där. Jag mindes en stor del av barnen som har växt mycket på fyra år. Vi gick runt och tittade och hade Ruth 9 år som guide. Vi fick se skolan som nu har fått gungor och rutchkanor. På barnhemmet odlar de mycket nu bl.a. sukumawiki, tomater, paprika. De har också en fiskedamm och när fisken växt så skall de både äta den och sälja. De har en liten butik där också där de säljer tomat, vatten, godis, tvättmedel och annat smått som man behöver. Vi hjälpte uncle Maurice att dela ut lunch som bestod av ris, bönor och kokt kål. Efter maten lekte vi resten av eftermiddagen med barnen bl.a. kurragömma och ”under örnens vingar kom”. Resten av dagarna skall vi åka in till staden Nakuru, åka till en boardingschool för pojkar. På den skolan går en pojke nu som jag stod nära när jag var här sist så det blir roligt att hälsa på honom igen. Vi hade först tänkt att göra middag till barnen en kväll men p.g.a. tidsbrist så kommer vi att köpa godis, chips m.m. och dela ut efter middagen en kväll.
Vi vill tacka er alla som följt med på vår resa! Hoppas någon blivit inspirerad och kan tänka sig att åka som volontär. Vi rekommenderar både Ni Hekima Pekee i Mwanza och barnhemmet Phyllis memorial childrens home i Kenya. Hör gärna av er om ni har frågor och är intresserade av att åka som volontär eller utlandspraktik.

Så här fick vi fört madrasserna från vårt hus till skolan. Var nog lite fundersamma till en början hur vi egentligen ska få 20 madrasser på en moped, men vet ni här fixar man nog allt. "Hakuna Shida", Inga problem

Terese med sitt fadderbarn Obama på barnhemmet i Kenya

Vi hjälpte till att dela ut lunchen till barnen och fick även äta lunch med dem. Vi åt ris, bönor och kål.

Ruth, som visade oss runt på området.